Platby státu se podle deníku zvyšují, protože Českým drahám ubývají cestující a rostou jim náklady na modernizaci vlaků. Státní dopravce také dává víc peněz za energie a na poplatky za dopravní cestu. Ročně ministerstvo dopravy zaplatí za rychlíky čtyři miliardy korun, píše MfD.
Rychlíky mezi Prahou a Českými Budějovicemi přes Písek stát loni dotoval téměř 223 korunami na kilometr, což je meziroční zvýšení o víc než čtvrtinu. Podobným tempem rostly loni dotace také u nočních mezistátních vlaků a na trase Praha - Rakovník.
Nejmenší dotace, mírně přes 92 korun na kilometr, stát v loňském roce posílal na rychlíky mezi Prahou a Děčínem. Tam navíc příspěvek meziročně klesl o víc než desetinu, stejně jako na rychlíky na trasách Ústí nad Labem - Liberec a z Prahy přes Olomouc do Vsetína, Luhačovic nebo Veselí nad Moravou.
MfD uvedla, že na nejdotovanější trati přes Písek do Českých Budějovic letos dráhy nasazují většinou vlaky s kapacitou 130 míst k sezení, tedy podobnou, jakou mají tři autobusy. O nahrazení vlakové dopravy autobusovou ale stát neuvažuje. "Degradovali bychom celý systém," řekl deníku mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Na dotace pro rychlíky do Vsetína nebo Luhačovic si stěžuje soukromý přepravce Leo Express, připomněla MfD. České dráhy zde totiž dotace dostávají i pro tu část trasy, po níž jezdí i Leo Express. Firma podnikatele Leoše Novotného se proto už dříve obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Autor: ČTK