MfD: Dotace státu na rychlíky loni vzrostla na 120 Kč na kilometr

Stát v loňském roce dotoval rychlíky Českých drah 120 korunami na kilometr. Je to o sedm korun více než o rok dříve a nárůst o 12 korun ve srovnání s rokem 2010. Napsala to dnes Mladá fronta Dnes (MfD) s odkazem na informace od ministerstva dopravy. Největší částkou na kilometr stát loni dotoval rychlíky na trase Praha - Písek - České Budějovice.  

Platby státu se podle deníku zvyšují, protože Českým drahám ubývají cestující a rostou jim náklady na modernizaci vlaků. Státní dopravce také dává víc peněz za energie a na poplatky za dopravní cestu. Ročně ministerstvo dopravy zaplatí za rychlíky čtyři miliardy korun, píše MfD.
 
Rychlíky mezi Prahou a Českými Budějovicemi přes Písek stát loni dotoval téměř 223 korunami na kilometr, což je meziroční zvýšení o víc než čtvrtinu. Podobným tempem rostly loni dotace také u nočních mezistátních vlaků a na trase Praha - Rakovník.
 
Nejmenší dotace, mírně přes 92 korun na kilometr, stát v loňském roce posílal na rychlíky mezi Prahou a Děčínem. Tam navíc příspěvek meziročně klesl o víc než desetinu, stejně jako na rychlíky na trasách Ústí nad Labem - Liberec a z Prahy přes Olomouc do Vsetína, Luhačovic nebo Veselí nad Moravou.
 
MfD uvedla, že na nejdotovanější trati přes Písek do Českých Budějovic letos dráhy nasazují většinou vlaky s kapacitou 130 míst k sezení, tedy podobnou, jakou mají tři autobusy. O nahrazení vlakové dopravy autobusovou ale stát neuvažuje. "Degradovali bychom celý systém," řekl deníku mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
 
Na dotace pro rychlíky do Vsetína nebo Luhačovic si stěžuje soukromý přepravce Leo Express, připomněla MfD. České dráhy zde totiž dotace dostávají i pro tu část trasy, po níž jezdí i Leo Express. Firma podnikatele Leoše Novotného se proto už dříve obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
 
Autor: ČTK

Sloupek