Klasický nábor je mrtvý, jak získat nové lidi?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář – na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Jak se vyrovnat s překotnou změnou trhu práce u nás? Jak se daří oslovit nové pracovníky v jiných firmách? Fórem pro sdílení zajímavých zkušeností z oboru HR bude i letos veletrh HR days, který proběhne ve dnech 24. - 25. 10. 2017 na výstavišti PVA EXPO Praha Letňany.   

Český trh práce je přebraný a není na něm dostatek talentů, které by firmy, respektive jejich HR oddělení, mohly oslovit. Když už se dobrého kandidáta podaří najít, nestačí nabídnout jen dobrý plat. Nová generace mileniálů většinou o práci na plný úvazek za standardních podmínek nemá příliš zájem, navíc jim velmi záleží na tom, aby je práce bavila a pracovali pro firmu, která má „dobré jméno“.

„Budování HR značky a dobré pověsti firem jako zaměstnavatele začíná být pro firmy opravdu zásadní, říká Zuzana Lincová, ředitelka pracovního portálu Profesia.cz. „Trochu nadneseně řečeno, firmy mezi sebou nesvádějí boje pouze o zakázky, ale také o kvalitní zaměstnance. Na takto konkurenčním trhu je důležité, aby HR pracovníci vnímali rychlé změny, které momentálně probíhají a uměli se na ně připravit. Jednou z největších příležitostí k získání informací od špiček v oboru, ale také sdílení zkušeností s kolegy, je náš podzimní HR veletrh HR days.“  

Loňský ročník se zaměřil například na novinky v oblasti pracovně-právních vztahů, rozebírala se témata zodpovědného podnikání, diskutovalo se o tom, co v současnosti tvoří zdravou firmu a jaký je recept na současný trh práce, či zda má digitalizace vliv na týmovou práci. Letos budou dominovat oblasti jako přeměna náboru v době, kdy klasické metody přestávají fungovat, nástup automatizace a digitalizace a jejich vliv na transformaci pracovního trhu. Ale také úvahy, jak se vyrovnat se stárnutím české populace nebo zkušenosti s přeměnou náborových taktik u nastupujících generací.

Obrat, který prodělala HR oblast v posledních dvou letech, potvrzují i zkušenosti šéfa HR společnosti Accenture v České republice Václava Kinzla. Na otázku, čím má v současné době uchazeč o zaměstnání přesvědčit, že právě on je ten nejlepší, odpovídá: „I když se dlouhodobě umísťujeme v žebříčcích nejžádanějších a nejlepších zaměstnavatelů na světě, tak musíme připustit, že dnes uvedená otázka stojí jinak. Už ji totiž neklademe my, ale naopak se ptá kandidát. My musíme objasnit, proč jsme pro něj nejlepší volba jako zaměstnavatel z pohledu náplně práce, kolegů, získávání nových zkušeností i rovnováhy pracovního a soukromého života.“
 

 

Sloupek