Kolik řečí umíš, tolikrát snadněji najdeš práci?

Jen velmi malé procento pracovních nabídek neobsahuje požadavky na znalost nějakého cizího jazyka, alespoň na konverzační úrovni. Jak je to ale s jejich reálným využitím? Výsledky nejnovější ankety na stránkách Profesia.cz ukazují, že více než třetina lidí komunikuje v práci denně v jiném jazyce. Další téměř třetina naopak cizí jazyk v práci nepotřebuje vůbec.  

Znalost cizích jazyků nic neznamená, pokud je nepoužíváte v praxi. V dubnové anketě na pracovním portálu Profesia.cz jsme se proto zajímali, zda lidé ve své práci cizí jazyk potřebují a jak aktivně jej používají. Největší část respondentů (37 %) uvedla, že své jazykové znalosti využívají denně, protože součástí jejich práce je komunikace v jiném jazyce. Velmi často, a to vícekrát týdně, potřebuje cizí jazyk v pracovní komunikaci 9 % respondentů, zřídka (několikrát měsíčně) pak dalších 8 %. Zcela výjimečně využije znalost cizího jazyka 16 % respondentů a žádné jazykové znalosti nepotřebuje pro svou práci 30 % lidí. Tak či onak, jazykovou vybavenost potřebuje ke své práci 70 % respondentů.
 
„Tři čtvrtiny inzerátů obsahují požadavek na znalost cizího jazyka. A nejde jen o zahraniční zaměstnavatele – i malé lokální firmy se prosazují na zahraničních trzích a potřebují lidi, kteří umějí jejich zboží prosadit, ale také komunikovat se zahraničními partnery. Lidé s aktivní znalostí více jazyků proto uplatnění hledají v současné době snadno a zaměstnavatelé jsou většinou ochotní za jejich kvalifikaci dobře zaplatit,“ uvádí Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz.

Jaké jazyky jsou nejžádanější? Samozřejmě angličtina, která je uvedena v téměř 70 % inzerátech s požadavky na jazykové znalosti. Následuje němčina (25 %), která je v posledních letech stále více žádaná. Z dalších jazyků je to pak francouzština (1,6 %), s podílem pod 1 % dále ruština, holandština, italština a další řeči. Pokud se na jazykovou vybavenost podíváme z pohledu uchazečů, dominuje opět angličtina, jejíž znalost ve svých CV uvádí téměř 70 % lidí. Vysoce zastoupená je i němčina (40 %) a ruština (16 %). Z pohledu věkového rozvrstvení angličtina převyšuje u mladých žadatelů o práci (v kategorii 25 let a méně), u starších ročníků (nad 39 let) je častěji zastoupena ruština a němčina.

Co doporučit těm, kteří by chtěli studiem jazyků podpořit své kariérní možnosti? „Vzhledem k tomu, že většina českých firem obchoduje v rámci EU, není od věci naučit se kromě angličtiny některý z dalších evropských jazyků. Vzhledem k orientaci našeho trhu je velmi žádaná němčina, dobře hledají uplatnění lidé se znalostí holandštiny nebo některé ze severských řečí. Řada firem ale také hledá zaměstnance se znalostí asijských jazyků, zejména na pozice v managementu pro komunikaci s mateřskou firmou a dodavateli,“ uzavírá Zuzana Lincová. 
 

 

Sloupek