Bydlení ve městě, nebo v okolí? Levnější cena bytu není vždy výhra

Nedostupnost vlastnického bydlení v České republice stále narůstá. A současná situace na trhu neslibuje – alespoň v krátkodobém horizontu – příznivé změny, které by rozsvítily alespoň náznak světla na konci tunelu. Místy téměř paralyzovaná výstavba nezvládá držet krok s poptávkou a ani zvyšující se úrokové sazby hypoték dosud nepřispěly k významnějšímu zpomalení růstu cen nových bytů. Jakékoli tlaky směřující k jejich zlevnění totiž brzdí vysoká inflace (a nejen ona), která se nadále promítá do cen materiálů, energií a stavebních prací. 

Kvůli nedostupným nemovitostem ve velkých městech proto lidé obracejí svou pozornost na lokality za jejich hranicí, jež nabízejí zatím levnější byty. Odborníci z analytického oddělení skupiny JRD ale varují před neuváženým rozhodnutím. Při výběru mezi koupí nemovitosti ve velkém městě, například v Praze, nebo v přilehlých lokalitách totiž nevstupuje do hry jen cena, ale také řada dalších faktorů, které by si měl kupující opravdu pečlivě promyslet. Při srovnávání obou alternativ bydlení je nejdůležitější nezapomenout kromě pořizovací ceny zvážit i všechny další spojené náklady. A následně si na pomyslné misky vah položit své osobní preference a výhody/resp. nevýhody, jež s sebou přináší městský, nebo naopak mimoměstský způsob života. 

Pro lepší představu, s jakými náklady je nutné při volbě mezi oběma alternativami bydlení počítat, provedlo analytické oddělení skupiny JRD porovnání mezi dvěma lokalitami – širším centrem Prahy a příměstskou oblastí zahrnující například města Říčany, Benešov a Kolín. Analytici pracovali s reprezentativním vzorkem 3 000 pražských a 200 mimopražských bytů 3+kk. Hodnota takto dispozičně řešeného bytu bývá sice v příměstské lokalitě o 30 až 40 % nižší než v Praze, do výsledné ceny se ale musí promítnout rovněž dodatečné položky související především s dopravou a logistikou: horší mobilita v rámci veřejné dopravy, více najetých kilometrů a opotřebení či údržba automobilu. Do celkového součtu by navíc měly být zahrnuty také další náklady, k nimž patří například čas strávený na cestách. Jejich reálná hodnota se ale stanovuje velmi problematicky. 

Z analýzy vyplývá, že z hlediska explicitních nákladů, které jsou spojené s dopravou, logistikou, provozem a údržbou vozidla, ušetří Pražané oproti obyvatelům mimopražských lokalit až 9 000 Kč měsíčně. Ovšem na druhou stranu zaplatí lidé z metropole přibližně o 11 000 Kč měsíčně více než mimopražští, pokud se srovnávají rozdílné náklady na pořízení nového bydlení. Vzhledem k poměrně zanedbatelnému rozdílu 2 000 Kč je proto při výběru mezi oběma variantami tím důležitější řešit i jiná než finanční kritéria a dát je do souladu se svými osobními potřebami a preferencemi: míru občanské vybavenosti, dopravní dostupnost, blízkost přírody, soukromí atd. 

JRD Development, divize skupiny JRD Group, jež se věnuje výstavbě environmentálně šetrného bydlení, doporučuje kupujícím zajímat se rovněž o udržitelnost zvolené nemovitosti. A to se vyplatí zvláště v dnešní době, kdy razantně rostou ceny pohonných hmot a energií. Častější využívání veřejné dopravy na úkor osobního vozidla a zvyšování energetické účinnosti domu širším využitím obnovitelných zdrojů totiž snižuje celkovou uhlíkovou stopu, kterou daná domácnost vyprodukuje, a prospívá jejímu rodinnému rozpočtu. Příkladem jsou rezidenční projekty JRD Development (například Bohdalecké kvarteto nebo Císařská vinice), v nichž by díky využití moderních materiálů a technologií neměla klesnout teplota pod 18 °C ani v případě, že by se zde vůbec netopilo. Pasivní byty tak dokážou uspořit i více než 85 % nákladů na vytápění oproti běžným stavbám.
 

Sloupek