Město plánuje rekonstrukci ulice V Aleji

Jablonec nad Nisou - Na pět desítek obyvatel ulice V Aleji přišlo na veřejné projednávání koncepce její rekonstrukce. Hovořilo se o šíři komunikace, o chodnících, o zeleni, ale hlavně o parkování. Projektant odešel z jednání s úkolem prověřit možnost začlenění maxima parkovacích šikmých stání do střední části ulice mezi zeleň a více zpřístupnit vjezd pro zásobování ke školní jídelně Základní školy v Pivovarské ulici. Rekonstrukci ulice město plánuje na léta 2019-2020. Už letos zde však oddělení správy komunikací položí prozatímní živičný povrch.  

Ulice V Aleji je ve velmi špatném stavu. Radikální rekonstrukci potřebuje povrch vozovky i chodníky, správci sítí – plyn, voda, kanalizace - plánují své vlastní rekonstrukce. Revitalizaci potřebuje také místní zeleň, která dala ulici název. Žádné normy nesplňuje současné parkování, vozy tu stojí, kde je právě místo, a to většinou mezi stromy. Problém s parkováním trápí celé město, ale tady navíc není ani bezpečné. 

„Stav ulice V Aleji nás bolí už dlouho. Ale právě dohoda se správci sítí rekonstrukci hodně oddalovala. Nyní se nám s nimi podařilo dohodnout, takže v roce 2019 by zde měli začít pracovat právě síťaři, na které naváže svým projektem město. Nyní jsme občanům předložili koncept rekonstrukce jejich ulice,“ konstatuje náměstek primátora pro rozvoj města Lukáš Pleticha. 

Divoké parkování

Projektant Jiří Hrnčíř z Projekční kanceláře Nýdrle z Vratislavic nad Nisou přišel s ideální podobou ulice. Vozovka se zužuje na šest metrů, z obou stran ji lemují zelené pruhy, do kterých se vrací původní počet 60 stromů, a oddělují silnici od bezpečně širokých chodníků. „Komunikaci budeme opravovat do hloubky, to znamená, že výsledný povrch bude v dolní části od remize až k železničnímu přejezdu po opravě v dnešní výšce, od přejezdu v celé další délce se dostane dokonce o nějakých 16 cm níže oproti dnešku. Chceme tak mít přibližně stejnou výšku komunikace jako v době, kdy se tu budovala místní vilová zástavba,“ říká Hrnčíř. Projekt upravuje nerovnosti, výškové rozdíly mezi chodníky a vjezdy do dvorů i zahrad, snižuje nášlap na chodníky. A také podle norem upravuje parkování. 

„Pravda je, že některá místa k parkování ubyla, ale je nutné říci, že tady se parkuje bez jakýchkoliv pravidel. Prostě kde se dá,“ připomíná vedoucí odboru hospodářského a územního rozvoje Otakar Kypta s tím, že nově v ulici budou parkovací stání splňovat přesně zákonné parametry. V úvahu bylo také třeba vzít rozhledová pole u výjezdů a v křižovatkách, parkování není možné vytvořit tam, kde by auto do křižovatky couvalo, a vozy nesmí stát blíže než 5 metrů od ní a od přechodů pro chodce. „Pravda je, že nedostatek prostoru k parkování bude nutit majitele nemovitostí a zdejší podnikatele, aby hledali rezervy na svých pozemcích a snažili se vytvořit si vlastní možnosti,“ dodává Kypta. Jediný souvislý pás určený jen pro parkování je v dolní části ulice u autobusových garáží.

Místní proti úpravám protestovali

Proti úpravám parkování však místní protestovali. Navrhovali zúžení zelených pásů i chodníků a vytvoření podélného parkování. Takové řešení však je třeba důkladně prověřit, protože právě pod zelení a pod chodníky je vedená většina sítí, které nemohou být v komunikaci a navržená výsadba zeleně nesmí zasahovat do jejich ochranných pásem. Zúžení chodníků zase zabrání zimní údržbě, pro kterou je nutná minimální dvoumetrová šířka, aby na ně mohla vjet technika. Rezervu našel projektant pod křižovatkou s ulicí Květinovou a slíbil prověřit požadovaná šikmá parkovací stání. Drobnou korekcí také projde vjezd do dvora za školní jídelnou ZŠ Pivovarská pro pohodlnější zásobování. S upravenou podobou dokumentace pak budou místní opět seznámení.
 

 

Sloupek